tirsdag 15. november 2016

Har det noe for seg?



Hvor vanskelig kan det være?
Blir du av og til litt sprø, av å lete etter trådenden inne i en garnbunt?
Er du som meg, liker du å finne trådenden midt inne i bunten når du skal starte å strikke.
Ikke alltid like viktig kanskje. Men, når jeg strikker mønsterstrikk med dobbelt garn på pinnene, er det en dyd av nødvendighet. Da henter jeg garn fra både starten og slutten av bunten. Hvis ikke blir det alt for mange garnbunter å holde orden på, og tråder som vikler seg i hverandre.



Etter å ha dratt ut nesten 1/4 del av innmaten på en garnbunt, på jakt etter en start, kom jeg forleden med noen oppgitte stønn; "Jeg blir sprø, hvorfor skal det være så vanskelig?"
Siden jeg satt og strikket sammen med flere andre flittige damer, fikk vi plutselig noe nytt å snakke om. For selvfølgelig var jeg ikke alene om å irritere meg over dette.
Et råd som dukket opp, var å stikke fingrene inn fra bunnen av bunten, for å lete etter trådenden. Hvordan kan man se hva som er opp og ned på en bunt, lurer du kanskje? Legg bunten med magebeltet med leseretningen, da er bunnen av bunten på høyre side. 
Damen som kom med tipset, sa at dette fungerte for henne.
Siden jeg der og da ikke hadde flere bunter å finne trådenden på, fikk jeg ikke sjekket om det hadde noe for seg.



I går derimot, trengte jeg å ta i bruk en ny garnbunt, og måtte selvfølgelig prøve om det virkelig var så enkelt.
På første forsøk fikk jeg tak i trådenden! Wow! - Kunne det virkelig være så genialt?
Måtte prøve en bunt til, for dette var morsomt. Da gikk det som det alltid pleier, jeg dro ut en stor del av innmaten. Æsj, hva gikk galt nå da? Hadde jeg surret med hva som var opp og ned, eller hadde jeg hatt nybegynnerflaks? 



Dermed måtte jeg finne frem flere uåpnede bunter, og gå mer systematisk til verks.
Konklusjonen min, er at dette faktisk funker ganske godt! 
Ikke alltid jeg finner enden, men, jeg drar ut mye mindre garn enn hvis jeg drar fra motsatt side.


Garnet jeg har prøvd ut med er PT2 fra Rauma, som jeg benytter til putestrikk. Putene skal bli en ny serie med interiørstrikk, men det kommer først på trykk til neste jul. Har funnet på litt mer moro som tilbehør til disse putene, fortsettelse følger...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar