onsdag 15. juni 2016

Regnvær og korrekturlesing


Naturen trengte litt regn,
-og det gjorde jeg også, for å finne tid til korrekturlesing...
Sitter ved kjøkkenbordet, isteden for ute på terrassen eller i hagen i dag. Men det er arbeid som må gjøres, skal mønster og strikkekurs i entrelac bli ferdig. 
Det er ikke alltid like lett å se sine egne feil når man skriver mønsterbeskrivelser, og heldigvis er det noen rutinerte som går igjennom alt, før det kommer på trykk. Uansett vil jeg forsikre meg om at det jeg leverer fra meg, er så godt som feilfritt.


Når man skal gå i gang med en ny strikketeknikk kan det være godt med et lite kurs som steg for steg viser hvordan det skal gjøres. Det er det jeg har vært opptatt med de siste dagene, i tillegg til å fullføre mønsterskriving av settet som har fått tittelen Sengehygge.
Tanken har hele tiden vært, at ved å lage alle fire delene vil man ha fått en god kjennskap til de mange mulighetene, som ligger i denne strikketekknikken.
Min anbefaling blir at man etter å ha strikket prøvelapp, starter med trekket til varmeflasken, deretter går i gang med nattsokkene, før man lager boleroen. Det hele toppes med den lille vesken, som virkelig utfordrer kreativiteten, da utformingen avhenger mye av hva slags veskelås man velger.


Ser ikke bort i fra at jeg vil designe mer arbeider i entrelacstrikk. Men, først får jeg se hva slags respons det blir på dette settet.
Dersom du lurer på hva kjøkkenvekten gjør på bordet, er det rett å slett det at jeg slurvet litt underveis med å notere ned hvor mye garn som gikk med til de forskjellige arbeidene. Dermed må jeg veie i etterkant, med det går fint det også. Garnet kommer i fra Rauma, har strikket med to garn samtidig på pinnene, Tumi alpakka og Plum mohair. Resultatet blir mykt, varmt og litt fluffy.
Boleroen og vesken er så fine sammen at det trygt kan brukes utenfor soverommet, eller husets fire vegger. 
Nei, nå er det ingen grunn til å utsette jakten på skriveleifer lenger. Blogginnlegg er skrevet og barnebarna ankommer om noen timer.
So long, så sees vi igjen om ikke så lenge!




1 kommentar:

  1. Minha amiga querida, queria morar pertinho de você para aprender a fazer esse tricô lindo que você faz.
    Parabéns.
    Um abraço.

    SvarSlett