mandag 31. august 2015

Nesten blitt avhengig


Frisk luft og på to hjul!
Gjett om jeg bare elsker min el-sykkel?
Nå har jeg vært eier av el-sykkel i snart tre måneder, og så langt er jeg kjempefornøyd.
Det sies at en av fire nye sykler som blir solgt, er en el-sykkel.


Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke kjøpte en kilometerteller. For det hadde vært morsomt å se hvor langt jeg har syklet. Rekkevidden på batteriet er ca 4,5 mil, og jeg lader det to ganger i uken. Det er nok ikke helt tomt hver gang jeg setter det til lading, men hvis jeg går ut i fra at jeg sykler syv mil i uken, har jeg på tre måneder tilbakelagt 84 mil. Ikke dårlig det!
Det er mange fordeler med å velge sykkel fremfor bil. Jeg er overrasket over hvor mange fine sykkelveier vi har i Oslo, og de er rimelig godt merket. I rushtrafikken er det veldig inspirerende å tråkke forbi bilistene som sitter i kø og jeg må innrømme at jeg har en liten glede av å tråkke forbi mosjonistene i oppoverbakke. Jeg har som regel sykkelveskene påmontert, dermed får jeg med meg det meste på min handlerunde. Ikke behøver jeg å bruke penger på parkering, eller lete etter parkeringsplass.



Det sies at å lufte hunden er kontaktskapende, men jammen kommer jeg i snakk med mange menn når jeg er ute på tur. Ja, for det er flest menn som må poengtere det at de blir tatt igjen av en dame som er ute og sykler i kjole og sandaler. Hvis du er ute etter litt selskap, er det slett ingen dum idé å gå til innkjøp av el-sykkel. Ha-ha, spøk til side, jeg har det ikke for vane å flørte på mine turer. Men, det er påfallende hvor mange hyggelige menn det er som er ute på to hjul.


Nå som høsten nærmer seg, må jeg nok kle på meg litt mere, for det er lett å fryse litt når jeg er ute og sykler. Min erfaring er at jeg ikke blir varm og svett, som jeg ellers ville blitt etter en vanlig sykkeltur. Det har jo sine fordeler også, selv etter de lengste motbakkene er jeg like 
fresh og ikke det minste anpusten. 
Jeg har alltid på hjelm, slurver ikke en eneste gang! Selv om jeg bremser i nedoverbakkene og sykkelen har en maksfart på 25 km/t, går det fort nok.
Bildene er fra dagens sykkeltur, frem og til bake til Frysja, med div. stopp underveis.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar