tirsdag 4. august 2015

Dagens tips!


Male huset
er sommerjobb for husets damer!
Snakk om å ha mange prosjekter gående på en gang.
Det er mye som skjer nå om dagen, rehabilitering av leilighet og maling av huset vårt.
Heldigvis skifter vi ikke farge på huset. Men det er noen år siden vi malte sist, så panelet trengte en oppfriskning og et par strøk med maling.
Male huset, er ikke ensbetydende med å finne frem maling og pensel. Det er mye forarbeide før man kan gå i gang med selve malejobben. Først må panelet etterspikres, så skal veggene vaskes med husvask, før det kan legges sparkel i alle sprekker og ujevnheter. Deretter er det maskering og tildekking mot sprut og søl. Først når alt dette forarbeidet er gjort kan man starte å male, dersom det ikke regner da vel å merke.


Det betyr at når det er dager med oppholdsvær, jobber vi lange dager.
Jeg er ikke av typen som klarer å jobbe en hel dag uten å søle maling på meg. Selv om jeg bruker enganshansker, blir det en del malingsflekker på huden som må vaskes bort. For flere år siden, fikk jeg et smart tips av en erfaren maler. Istedet for å bruke white spirit som flekkfjerner, er det mye snillere mot huden å bruke vanlig matolje. Gni stedene med malingsflekker inn med matolje, før du vasker med vanlig håndsepe og skyller godt. Funker godt til å fjerne både akryl- og oljemaling.
Jeg har helt matolje over på en merket tomflaske, så slipper jeg klin og søl på flasken med matolje som hører til på kjøkkenet.


Dersom det er oppholdsvær i morgen, blir det strøk nummer to med hvitt rundt dører og vinduer. Blir det regnvær, tar vi oss en tur på kino!
Men nå er det nattinatt, og tid for litt skjønnhetssøvn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar