fredag 13. februar 2015

Kake til to!


Wow!
Det er fredag igjen.
Hvor blir dagene av? Denne uken har gått veldig fort.
Jeg blir i stadig bedre form, og har gjenopptatt mitt lavkarboliv for fult. 
På sykehuset og de første dagene hjemme igjen, var ikke hva jeg spiste, det som sto øverst på prioriteringslisten. Jeg var takknemlig for stell og omtanke jeg fikk, og brydde meg ikke så mye om at det ble mye brødmat. 
Siste uken derimot, er det jeg som har kokkelert på kjøkkenet, og dermed er vi tilbake til gode vaner.
Å lage frokost, lunch og middag, er ikke vanskelig å få til uten å få i seg for mange karbohydrater. Jeg har mange fine alternativer og det er veldig sjelden at jeg savner brød, poteter, pasta osv.


Når det skal lages kaker, har jeg frem til nå tenkt at kaker ikke er hverdagsmat. 
Jeg har bakt som jeg har gjort i alle år, og brukt hvitt sukker og hvetemel. Til denne helgen har jeg prøvd meg på noe nytt. Var innom helsekostforretningen og kjøpte kakemiks, den skal inneholde bare 20% så mye karbohydrater, som en vanlig formkake. 
Husbonden og jeg er veldig glad i eplekake, blir spennende å høre hva han syns om denne varianten.
Selv om man unngår mye karbohydrater i matlagingen, betyr ikke det at det bare er "å hive innpå", og være helt ukritisk til hva man putter i munnen. Slik er mine nye kakeformer helt perfekte. Jeg baker flere små kaker istedet for en stor. På den måten slipper det å være kakerester og fristelser på lur i kjøleskapet.
For meg er det ihvertfall lettere å falle for fristelser som står i kjøleskapet, enn om det ligger i fryseboksen som står i kjelleren. 



Denne helgen skal vi være flinke i huset, blir litt inspirert av "sinnasnekkeren" til å komme videre med uferdige prosjekter!
Til vi blogges neste gang; Take care!


2 kommentarer:

  1. Jeg spiser også stort sett lavkarbomat. Når det kommer til kaker er jeg kommet frem til at jeg spiser dem med karbohydrater, men gjør som deg. Baker halv porsjon i 20cm form. Det er ikke så ofte jeg baker lenger. Jeg har mye større problem dem godterier. Sjokolade, karamell, lakris osv. Pasta, poteter, ris, brød osv. klarer jeg lett å holde meg unna. Jeg har fått et helt nytt liv etter at jeg la om dietten for 3,5 år siden.

    Ønsker deg og dine en fin helg.

    SvarSlett
  2. Flinke Hanne. Jeg kommer aldri igang med å legge om kosten. Kroppen er ikke god, så jeg burde så absolutt. Har en mann som er aktiv i så mye og dagene flyr uten jeg får begynt planleggingen.
    Vi er en tur til fjells i halve vinterferieuka (uke 8) så blir resten ved sjøen på Hvaler tror jeg. Må ta meg selv i nakken nå!!!!

    SvarSlett