tirsdag 26. august 2014

Kylling på menyen!


Hverdagen har inntatt heimen!
Det er slutt på ferieliv og restaurantbesøk ,og tid for å lage middagen sin selv.

Helt i orden for meg, jeg trives med å stå over grytene. Har mann og barn som setter pris på maten jeg steller i stand, og personlig liker jeg å lage maten fra bunnen av, er med andre ord ikke stor tilhenger av ferdigmat. 
Å lage mat behøver ikke være vanskelig og tidkrevende av den grunn, men en viss mengde tid og omtanke syns jeg det er fornuftig å bruke på det man skal putte i seg.
Man skal være snill mot kroppen sin, og gi den mat som er bra for både mage og gane.


Å finne ut hva som skal stå på menyen kan være en utfordring, tiltross for at vi oversvømmes av kokebøker, matblader, apper og blogger som min egen. Jeg har tro på planlegging og storinnkjøp en til to ganger i uken.
Mye enklere og spise godt og sunt, når ikke bestemmelsen om hva som er til middag skal skje på vei hjem fra jobb, eller hengende over frysedisken. 
Her kommer et middagsforslag på god hverdagsmat. Har du ikke prøvd å lage sellerirotstappe før, har du noe å glede deg til. Sellerirot lukter nydelig når den kokes og smaker kjempegodt. At den er lav på karbo og godt alternativ til poteter er en annen positiv ting.

Helstekt kylling med sellerirotstappe og tomat/ mozzarellasalat

4 porsjoner
20 min + tid i ovnen

Dette trenger du

1 hel rå kylling
2 ss smør
saften av 1/2 sitron
1 ss tørket oregano
1 neve frisk oregano
salt og pepper

ildfastform
180° ca 60 min+ 10 hvile

1 sellerirot
1 ss smør/
½ dl fløte
salt og pepper
1 stilk vårløk

1 boks cherrytomater
olivenolje
salt og pepper
1 rund mozzarellaost
pesto

ildfastform
200° ca 10 min


Slik gjør du
Legg kyllingen i en ildfastform, bruk ostehøvelen og skjer fine skiver av smøret som du kler kyllingen med. Krydre med salt, pepper og oregano og hell over sitronsaften. 
Stekes midt i ovnen til kyllingen har blitt pent gyllen. Øs stekeskyen over kyllingen to- tre ganger underveis i stekeprosessen.
Skrell selleriroten og del den i ca 2 cm store terninger, kokes i lettsaltet vann til den er mør. Mos til stappe og tilsett smør og fløte. Smak til med salt og pepper og pynt med finskåret vårløk. 
Legg cherrytomatene i en ildfastform og drisle over en god olivenolje, krydre med salt og pepper. 
Stekes i ovnen og danderes med oppskåret mozzarellaost og pesto før servering.


Tips! Stek gjerne to kyllinger på en gang og spar den ene pluss kraften til å lage nydelig kyllingsuppe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar