onsdag 23. april 2014

Sitroner, ah sitroner



Det er noe eget med sitroner!
Syrlig smak og frisk farge.
I hagen vår i Tyrkia vokser det sitroner, og på denne tiden av året er trærne fulle av modne, store sitroner.
Når vi er der bare en kort uke av gangen, er det ikke mye jeg rekker å lage av denne deilige frukten. Og det ergrer meg i grunn.



Når jeg kom hjem fra påskeferien, lå det et nytt blad av Lev Landlig i posten. Denne utgaven hadde en lengre reportasje om retter basert på sitroner, snakk om lykketreff!
Dermed dro jeg avgårde til butikken og kjøpte med meg 2 kg med sitroner. For nå skulle jeg virkelig ta igjen for det jeg ikke fikk laget av sitronene der nede.
Tenkte jeg ville dele med dere hva jeg har holdt på med på kjøkkenet i dag. Utgangspunktet er oppskriftene fra Lev Landlig, men en liten vri blir det alltid, avhengig av hva jeg har til rådighet i skuffer og skap.


Sitronlimonade

10 min + tid til avkjøling

Dette trenger du:

4 sitroner
1 dl sukrin ( 2 dl sukker)
5 dl vann
Slik gjør du:
Press ut saften av sitronene. Ha sukrin/ sukker og sitronsaften i en kjele. Kok opp til sukkeret er oppløst. Avkjøl. Bland det ut med vann og hell på flaske. Nytes med isbiter!

Etikettene på flaskene fant jeg på nettet, link finner du her



Marinade

15 min

Dette trenger du:

revets skall + saften fra 1 sitron
½ hvitløksbåt
½ dl rapsolje
salt og pepper
1 ss provencekrydder
2 ss hakket koriander
1 ts søt chili saus
1 ts soyasaus
1 ss honning
1 ts revet pepperrot

Slik gjør du:

Riv saften fra sitronen og press ut saften i en skål. Ha i finkuttet hvitløk og revet pepperrot. Tilsett de øvrige ingrediensene og bland godt. Denne marinaden passer godt til kylling. Del 3 kyllingfileter i mindre biter og bland med marinaden. Kan med fordel stå kaldt i 3 timer.


Ser ikke dette jummi ut? Æresord, har nesten aldri smakt så saftig kyllinggrillspyd! Som bildet viser har jeg startet grillsesongen, men det er jeg vel ikke alene om, med alt dette fine været vi har nå om dagen.



Dressing med sitron, koriander og vårløk

15 min

Dette trenger du:

½ dl majones
1 ½ dl crème fraiche
½ presset sitron
salt og pepper
½ ss søt chili saus
1 ss hakket koriander
1 finhakket vårløk
Slik gjør du:

Trenger vel nesten ingen forklaring? Bland alle ingrediensene godt sammen, pynt med litt oppkuttet vårløk og server til stekt fisk, kjøtt eller grønnsaker.

Til slutt et siste bilde fra dagen middag ute på terrassen. Livet er bare så godt å leve!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar