onsdag 30. april 2014

Rabarbra og jordbærdessert



Sikkert vårtegn er dessert med rabarbra fra hagen. 
Tror den er ekstra tidlig i år, min plante har rukket å bli stor og kraftig. 

Det er ikke helt i tråd med min lavkarbohverdag å servere dessert på en vanlig tirsdag, men slik ble det i går. Den smakte utrolig godt, ikke så mye som en liten rest igjen- og vi var 3 til middag. 


Rabarbra og jordbærdessert

Dette er en vårlig dessert som kommer til å få din familie til å stønne av lykke!
Serveres lunken med vaniljekesam, vaniljesaus eller vaniljeis.

3-4 porsjoner
ca 60 min + ½  time i stekeovn

Dette trenger du:

½ l oppskåret rabarbra
½ l oppskåret jordbær
3 dl sukker
1 ts vaniljesukker
1 ss sitronsaft
3 ss smør
1 dl sukker
1 egg
3 dl hvetemel
2 ts revet sitronskall
3-4 ss melk

Paiform ca 22-25 cm
180º i 25-30 min


Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 180° C.
Smør en paiform med smør. Ha de oppskårne bærene i en bolle sammen med sukker, vaniljesukker og sitronsaft. Rør rundt og la bærene stå å trekke mens du lager deigen. Rør sukker, smør og sitronskall lett og luftig sammen. Rør inn egget. Tilsett melet og spe med melken til røren får en litt flytende konsistens. Ha bærene i en paiform, og fordel kakerøren over bærene. 
Stekes i ovnen i 25-30 minutter, til desserten har fått en pen, gyllen farge. La desserten stå til avkjøling på kjøkkenbenken en liten stund. 
Pynt med siktet melis.


Dette er en super dessert!
Hva med å varte opp familien i morgen når det er fridag?

Selv skal jeg ikke varte opp noen som helst.  Denne helgen skal minstejenta og jeg besøke arkitektstudenten som studerer i Trondheim. Vi skal bo på spahotell og kose oss masse. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar