mandag 9. september 2013

Helt uten valgflesk!

Har du vært og avlagt din stemme?
Ikke lange tiden igjen å gjøre det på, for snart stenger valglokalene.
Som tittelen antyder skal dagens innlegg dreie seg om noe helt annet enn valgflesk.
Nei, jeg skal heller slå et slag for å leve litt enklere i matveien i hverdagslivet.

Det hele startet med at vår unge studine har laget seg et husholdningsbudsjett på ca 60 kroner dagen.
Så utfordret mannen min meg om vi for en periode, kunne se hvordan det lar seg gjøre å leve på et slikt studentbudsjett.
Kan en familie bestående av tre personer leve sunt og godt for 180-200 kroner dagen?


Ja, hvorfor ikke prøve tenkte jeg?
1. september startet jeg å føre husholdningsbudsjett. Med dagens innkjøp, har jeg så langt denne måneden handlet for 1800 kroner. Det vil si at jeg ligger bruktbart godt an i løypa.
Her er et overslag på dagens middag
Laksefilet med agurksalat
laks 45 kroner, slangeagurk 10 kroner, poteter 10 kroner,diverse 15 kroner. 
Totalt 80 kroner.
Delt på tre blir dette middag for godt under 30 kroner per person.
Er det flere som tar denne utfordringen?
Kom gjerne med egne tips, jeg skal legge ut flere middagsforslag i ukene som kommer.

Som et ledd i hvordan man kan bli mer ryddig, vil jeg i morgen vise frem 
hvordan jeg holder orden i plastposene mine.

Godt valg!





2 kommentarer:

  1. Bra jobba!
    Vi har matbudsjett på 1000 kr uka for to store og en liten: dvs godt under 150 kr dagen. Og det holder uke etter uke. SÅ slett ikke umulig

    SvarSlett
  2. For et godt prosjekt.....det kunne jeg også godt ha prøvd, men Mannen får jeg garantert ikke med.

    SvarSlett