onsdag 28. november 2012

Torsk med rotgrønnsaker

Her er dame som holder det hun lover! 
(I ihvertfall så godt jeg kan.)

I dag blir det oppskrift på torsk med rotgrønnsaker.




Jeg har noen få, men trofaste lesere som legger igjen en hilsen i kommentarfeltet, det setter jeg veldig pris på! 
Tilbakemeldinger er bra enten de er fra dere som har fulgt meg lenge, eller fra en som nettopp har besøkt bloggen min for første gang.  
For en tid tilbake fikk jeg anmodning om å registrere bloggen min i Matbloggtoppen, noe jeg gjorde rett før helgen. Du verden for trafikk jeg har hatt på bloggen siden da. Veldig hyggelig å tenke på at oppskriftene mine kanskje er til inspirasjon på andres kjøkken.

Her er hva jeg serverte til middag i går.

Torsk med rotgrønnsaker


Bruk gjerne rotgrønnsaker etter egen smak til denne fiskeretten, eller bare gulrot, hvis det er det du har i kjøleskapet!

15 min + tid i ovnen
4-5 porsjoner

Dette trenger du:

1 pastinakk
¼ sellerirot
¼ kålrot
3 gulrøtter
3 ss olivenolje
1 lime
2 ss flytende honning
salt og pepper
ca 800 g torskefilet
½ purre

stor ildfastform
210º ca 30 min

Slik gjør du:
Legg rotgrønnsaker som er kuttet i biter, utover i en stor ildfastform. Tilsett olivenolje, press over limesaft og to biter av finkuttet skall fra limen. Ha over honning, og krydre godt med salt og pepper. Bak rotgrønnsakene i ovnen til de er møre, ca 20 min.
Krydre fiskefiletene med salt og pepper og legg dem på toppen av grønnsakene. Bak videre i 8 min. Strø på purreringer som er vendt inn i litt olivenolje, salt og pepper når det gjenstår 2 min.
Server med potetstappe og stekesky fra formen. For å heve smaken i potetstappen, bruk litt ekstra god olivenolje.
Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar