mandag 15. oktober 2012

Mine müsliscones


Vi skriver tirsdag!
Håper det blir en fin dag for alle mine blogglesere. 

Når jeg er på farten en hel dag og ikke rekker lunchpausen, hender det at jeg skeier ut med en scones og kaffelatte fra bakeriet. 
Spesielt er jeg svak for søte müsliscones. Nå har jeg laget min egen variant, og skal jeg være ærlig; De ble kjempegode!



Müsliscones

16 scones
ca 40 min.

Dette trenger du:

200 g kaldt smør
125 g sukker
350 g hvetemel
100 g havregryn
50 g hakkede mandler
75 g hakkede tørkede aprikoser
3 ts bakepulver
2 ½ dl melk
saften av en appelsin

220° i 15-20 min

Slik gjør du:

Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle, bruk gjerne matprosessor.
Smuldre smøret i det tørre. Hell i melk og appelsinsaft, og arbeid alt raskt sammen. Bland i mandler og aprikoser til sist. 
Del deigen i fire emner, som legges på et stekebrett som er dekket med bakepapir. Klapp emnene runde og flate, ca 2 cm høye. Skjær hvert emne i fire deler, men la de henge/ steke sammen. Dette gjør det enklere å dele sconesen ved servering. Dryss gjerne litt havregryn på hvert emne før de settes i ovnen. Stekes 15-20 min. pent gylne, midt i ovnen. 
Serveres nystekte med smør, geitost eller ditt favorittsyltetøy, 


Ps. Jeg blir veldig glad. hvis du som leser bloggen min legger igjen en liten hilsen. Morsomt å vite litt om hvem det er som titter innom.

1 kommentar:

  1. Mmmmm... de ser deilige ut! Lyst på lunchbesøk kanskje;-)

    SvarSlett