torsdag 7. juni 2012

Hjemmelaget pesto



God kveld!
Takk for hyggelige kommentarer til siste blogginnlegg, setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere som leser bloggen min!


I dag har vært en flott og innholdsrik dag på mange måter;
Gått i gang med jobboppdrag fra morgen av, henting av kjoler hos skredderen, levering at to bøtter fulle av liljekonvaller til blomsterdekoratøren, vordende brudeparet på lunch, litt mer bryllupsforberedelser før jentene kom hjem fra skolen, sønnen sliten men fornøyd hjem etter lange dager som dommer under NM for elektrikere og til slutt lage middag og prøve ut ny oppskrift på pesto!


Og det er det jeg vil dele i kveld, oppskrift på hjemmelaget pesto.
Den ble sabla god om jeg skal si det selv!
Jeg sådde jo litt kryddergrønt tidligere i våres, og i dag ble basilikumen høstet, hvis man kan si det sånn...
Måtte spe på med en  innkjøpt krydderplante i tillegg, for min hjemmedyrkede var ikke nok alene. 


Pesto

Dette trenger du:

2 ss pinjekjerner
1 stor krydderplane basilikum
1 fedd hvitløk
god olivenolje
havsalt
pepper
parmesan
sitron

Slik gjør du:

Stek pinjekjernene ved 180 º i 5 min til de er pent gylne. Plukk alle bladene av basilikumen og ha det i en bolle, sammen med et hvitløkfedd delt i fire og to klyper havsalt. Tilsett olivenolje og mos alt med en stavmikser. 
Ha i pinjekjernene og litt mer olje og fortsett å bruke stavmikseren. Ha tilslutt i en håndfull med reven parmesan, en skvis med sitron, litt nykvernet pepper og litt mer olje, bruk stavmikseren en siste gang. Det skal bli en sauslignende konsistens på pestoen. 
Ha den i små glass eller server og spis opp alt på en gang, valget er ditt. Jeg garanterer for smaken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar