lørdag 19. mai 2012

Tyrkisk aften



Hos oss er det tyrkisk aften!
Denne lørdagskvelden skal du få oppskrift på to tyrkiske småretter. De kan brukes som tilbehør til grillet kjøtt og fisk.
Hvis du ikke har drukket raki før, bør du prøve det ved siden av! Men, husk det er sterke saker! 
Om det blir noe magedans etterhvert røper jeg ikke...
Rettene er laget etter mitt hode, slik jeg minnes vi fikk dem servert, på middag hos våre tyrkiske venner.



Ris og grønnsaksrett

4 porsjoner
25 min

Dette trenger du
1 rød paprika
1 liten løk
3 ss olivenolje
2 ss ris
2 store tomater
½ ts paprikapulver
salt og pepper
1 ss granateplesirup
bladpersille

Slik gjør du

Grovkutt løk og paprika og tomater. Begynn med å steke løken til den har blitt blank, tilsett paprika, ris og tomater. Krydre med paprikapulver, salt og pepper. Legg på et lokk og la det småkoke på svak varme i 20 min. Ikke ta av lokket underveis. Ta gryten av varmen og tilsett granateplesirupen og rør rundt. Pynt med masse finkuttet bladpersille. Kan serveres varm eller romtemperert sammen med tyrkisk brød.

Stekte grønnsaker med valnøtter

4 porsjoner
15 min


Dette trenger du
1 løk
1 rød paprika
1 grønn paprika
1 squash
10 sjampinjonger
1 ts salt
2 ss olivenolje
50 g valnøtter

Slik gjør du

Kutt løk, paprika og squash i centimeterstore biter. Del sjampinjongen i fire. Stek grønnsakene i olivenolje i en vid stekepanne. Smak til med salt. Det skal være litt tyggemotstand i grønnsakene. Tilsett grovhakkede valnøtter til slutt. Kan serveres som siderett til grillet kjøtt.



Afiyet olsun! (Velbekomme)



1 kommentar:

  1. Que delícia...que apresentação bonita.
    Parabéns.
    Beijo.

    SvarSlett