torsdag 16. februar 2012

Tradisjon i vakre stoff og bånd


Det sner, det sner tiddelibom.
Men, på radioen sier de at det vil gi seg iløpet av formiddagen og at det vil bli så mye som tre pluss grader.
Jeg skrur alltid på radioen på kjøkkenet når jeg lager frokost. Hvordan er dine vaner om morgenen?




I dag får du en liten snik-peak av de flotte stoffene, som har blitt kjøpt inn for å sy "stas tøy" til barnebarnets navnedag.
Mange driftige damer rundt om i Norge med interesse for gamle tradisjoner og håndarbeidsteknikker har begynt å lage dåpskjoler basert på gamle plagg og dåpstøy.
Første gang jeg så disse flotte kjolene, var for tre år siden da jeg besøkte Haugtussa for å kjøpe bunadstoffer. Siden den gang har jeg lest flere artikler om disse festplaggene og blitt mer og mer fascinert. 




I gamle dager sparte man ikke på konfekten når det skulle lages klær til høytidsdagene.
Dåpsluene bærer tydelig preg av dette, pyntet som de er med blonder, kniplinger og bånd i vakre farger.



Nå skal jeg i gang å lage vår families variant. 
Det vil bli en lang kjole av det gylne silkestoffet, mens brokaden i rosa skal bli til en "smekke". Lua blir sydd i tre deler av både silke og brokade. Alt skal selvfølgelig pyntes med de vakre båndene. 
Er på utkikk etter en hvit blonde og silkebånd til sløyfer, men har en plan om hvor jeg kan få tak i dette.
Siden dette skal bli til ei lita tulle, valgte vi rosa brokade. Hvis det kommer et guttebarn senere, får jeg sy en blå variant også. 
Gleder meg til å gå i gang med arbeidet- og ikke minst til å se det ferdige resultatet.

3 kommentarer:

  1. Så spennende! Kanskje dette var noe for meg også??? Jeg prøvde meg med en strikket versjon etter Kristnateppemønster fra Valdres for 11 år siden, men da var det ingen barnebarn her... Solgte alle 3 den gangen. Siden blei de bare ikke strikka... Ha en SUPER morradag!

    SvarSlett
  2. Det blir nok en helt fantastisk dåpskjole!!! Ble nesten litt misunnelig jeg nå, var ikke snakk om slike da jeg sydde til min eldstemann for 13 år siden, såvidt jeg fikk med meg. Men,jeg strikket iallefall en dåpslue fra boken "Dikt i masker" av Solveig Hisdal, så lille gutten min hadde lue med perler på ( en vanlig dåpslue også);-)

    SvarSlett
  3. Hei! Var så hyggelig å hilse på dere alle sammen i går! Og for en nydelig liten engel den lille er! Høres flott ut med en slik dåpskjole, jeg gleder meg til å se resultatet!

    SvarSlett