fredag 3. februar 2012

Hey there good looking



Hva skal du ha til middag på lørdagskvelden?
Kan jeg få komme med et lite forslag?
Nå på vinterstid frister det med en god varm og kraftig gryterett, rik på smak!
Skal du på hyttetur kan denne retten lages ferdig på forhånd og bare settes i ovnen 20 minutter før servering. Lager du dobbelt porsjon har du mat til mange gjester, eller en rest du kan varme dagen etter. 
Drikke ved siden av er ikke vanskelig. Hva med et glass godt øl eller en fin Amarone vin? Begge deler passer godt i glasset.
Da jeg fikk nytt kjøkken spanderete jeg på meg en Gourmetpanne med serveringslokk fra Miele. Den passer selvfølgelig i rillene på stekeovnen. Jeg har hatt masse glede av denne pannen og det er alltid morsomt å løfte av lokket når gjestene sitter sultne til bords.




Hva det er under lokket denne gangen, lurer du kanskje på?
Jo, det er en variant av Shepards pie. Ikke med lammekjøtt denne gangen, men med storfekjøtt som har fått godgjøre seg i kjele under lokk og blitt mørt og godt.
Oppskriften er som følger.




Sheperd´s pie

6 porsjoner
40 min + 1 ½ time koketid + tid i ovnen

Dette trenger du
600 g flatbiff
2 stor løk
2 gulrøtter
200 g sellerirot
3 ss tomatpuré
1 boks hermetiske grovhakkede tomater
4 dl vann
frisk timian
2 laubærblad
olje til steking
salt og nykvernet pepper

Mos
800 g poteter
2 pastinakkrøtter
½ dl melk
3 ss smør
1 eggeplomme
½ ts salt og nykvernet pepper

ildfastform
250º i 20 min
Slik gjør du
Skjær kjøttet i små terninger og grovhakk løken. Skrell og skjær sellerirot og gulrot i små terninger. Brun kjøtt og rotgrønnsaker i en stor gryte, gjerne i flere omganger. Ha i knuste tomater, tomatpuré, vann, timian og laubærblad i gryten. La alt småkoke til kjøttet er mørt, det tar ca 1 ½ time.

Skrell og skjær poteter og pastinakk i biter. Kokes i lettsaltet vann til de er møre. Hell av vannet og mos med en potetmoser. Tilsett smør, melk og eggeplomme, visp til en luftig mos. Smak til med salt og pepper. Hell gryten over i en stor ildfast form, dekk med potetmos. Dryss 1 ss hakket timian over og gratineres midt i ovnen.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar