onsdag 11. januar 2012

En bestemors appelsinmarmelade


Hallo, onsdags ettermiddag!
Jeg pleier å være en ganske ordholden dame. Men, noen ganger her i livet har man det som kalles gyldig grunn for å ikke levere i tide.
Jeg ble nemlig bestemor til verdens flotteste lille tulle i går. 
Dermed prioriterte jeg helt andre ting, enn å lage blogginnlegg om appelsinmarmelade.




På den annen side passer det fint å legge ut oppskrift på denne marmeladen akkurat nå. 
Den vil for alltid minne meg om den hyggelige arbeidsøkten jeg hadde sammen med min datter, kvelden før hun ble mamma for første gang. 


Bitre appelsiner som benyttes i denne oppskriften, er kun i handelen fra januar til mars. Helt uspiselig, men ypperlige til bruk i matlaging og appelsinmarmelade. 
En deilig varm og gyllen farge ble det på marmeladen, og det luktet friskt og sødmefylt på kjøkkenet. 
Dette er sanseinntrykk som virker som en skikkelig vitaminbust nå midtvinters. (Og kanskje forløsende på min datter.)

Oppskriften har jeg fått fra min tante. Håper hun ikke har noe imot at jeg for anledningen har gitt den nytt navn.


En bestemors appelsinmarmelade
  
Dette trenger du:

1 kg bitre appelsiner
1 søt appelsin
2 l vann
2 kg sukker

Slik gjør du:
Dag 1. Appelsinene skjæres i tynne skiver, jo tynnere jo bedre. Alle stener legges ved i en tøypose. Stå i vann 1 døgn. 
Dag 2. Kok massen forsiktig opp, la småkoke 1 ½ time uten lokk.  
Dag 3. Tilsett 2 kg sukker. Marmeladen skal koke sakte opp. Koke uten lokk til den tykner. Ta første rynkeprøve etter 45 min.
Av er faring er den passe tykk etter 1 t og 10 min. Maks koketid er 1 ½ time. Ikke bra at den blir for tykk.
Fylles på varme glass.

1 kommentar:

  1. Gratulerer! :O)

    Appelsin marmelade minner meg om min mormor, hun pleide å spise det! :O)

    SvarSlett