fredag 2. desember 2011

Nissene flytter inn


Hallo fredag ettermiddag, nå er det helgefølelse i heimen. 
Husets syttenåring gjør seg klar for bursdagsfest, mens yngstejenta og en klassevenninne spiller millionær.
Årets pepperkakehus er nå ferdig for innflytting.
I år har vi jentene laget hvert vårt lille hus. Fant en virkelig smart pepperkakehusform. Med den kan man stanse ut et halvt hus ad gangen, utrolig effektivt. 
Monteringen gjør jeg alltid når jeg er alene på kjøkkenet. Erfaring har lært meg at dette er arbeid som krever konsentrasjon. 
Smeltet sukker er fandens vondt å brenne seg på.




Å tegne pent med melisglasur er ikke alltid like enkelt. 
Men, i år gikk det som en lek. På Cacas kjøpte jeg en "tip" som er 2 mm i diameter i spissen og Wilton Meringue Powder, hermed kalt mirakelpudder. 
Til 500 g melis skal det 3 ss mirakelpudder og 6 ss kokende vann. Sim-salabim så var husene ferdig dekorert, med skinnende blank melis.


Nissene har jeg fått oppskrift på av en kjær tante.
Nissekroppen er laget av champagnekorker, så det burde love godt for nissehumøret. Hvis du vil lage dine egne nisser, får du sprette noen flasker med bobler. Eller  ihvertfall to, så du har til et par! Det er jo noe som heter at målet helliger middelet.
Skål!
Juleklem fra Hanne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar