torsdag 3. november 2011

Menyforslag til en høstweekend


Nå sitter jeg og planlegger menyen for denne weekenden, mens jeg koker min tranebærchutney.
Det lukter fantastisk godt, og jeg nyter min lille stund ved kjøkkenbordet. Det er ikke alltid jeg finner friske tranebær i forretningen, så da gjelder det å benytte anledningen. Tranebærchutney kan brukes som tilbehør på lik linje med rørte tyttebær. Smaker veldig godt til kalkun, men denne helgen skal jeg servere den til reinsdyrstek. 
På min vei denne uken kjøpte jeg siste Maison mat & vin, et superinspirerende matmagasin.
Min meny for denne helgen bærer preg av at jeg fikk vann i munnen av å lese dette bladet.


FREDAG
Middag
Kyllingfillet servert m rotfrukter, mandler og persille

Hygge
Petit fours m appelsinkrokan

LØRDAG
Middag 
Lammefillet m smørdampede rotgrønnsaker og stekte poteter

Hygge
Makroner m bringebær og mascarpone

SØNDAG
Forrett
Kremet tomatsuppe m rugbrødcrostini

Middag
Reinsdyrstek m fløtesaus, selleripuré og potet, gulrot og squashtimbal 

Dessert
Sjokoladefondant m. friske bær

Hvis du syns dette hørtes godt ut, er det bare å kjøpe magasinet. Håper du koser deg med matlaging på kjøkkenet og får fornøyde fjes rund middagsbordet! Ser det ble mye rotgrønnsaker, men det er sunt og veldig god høstmat. Og så er det morsomt å se om noen varianter faller bedre i smak enn andre.
Oppskrift på tranebærchutney skal du derimot få av meg, og den kommer her:




Tranebærchutney


Dette trenger du:

300 g friske tranebær
½ dl sherry
75 g sukker
Slik gjør du:
Kok tranebær i sherry og sukker i en liten kjele på svak varme. Rør innimellom og la det koke inn til passe konsistens ca 20-30 min, smak til med salt hvis ønskelig.
Kjerringrådet om å bruke tranebær mot urinveisinfeksjon er grundig undersøkt. Alt tyder på at tranebærene hjelper. 




1 kommentar:

  1. Åhh så gott, det hörs att du tycker om att laga mat! Själv är jag ingen duktig kock, tyvärr! Ha en fin helg...KRAMAR från Helena

    SvarSlett