fredag 23. september 2011

På sopptur


Igjen har det rukket å bli fredag, og så langt ser det ut til å bli en fin, solfylt høstdag. 
Takk for hyggelige kommentarer om min nye bil. Mine tidligere biler har alle hatt kallenavn. Jeg hadde en rød Fiat Uno som het Julie, så var det den blå Mercedesen som gikk under tilnavnet blåbæret. 
Hva skal jeg kalle den nye bilen montro? Husbonden holder en knapp på Aurora, siden det er en Toyota Auris. Jeg syns den passer til å hete perlen, hvit som den er i lakken. Har du noe forslag? 




Tidligere denne uken var jeg så heldig å bli invitert på sopptur. Jeg har ikke stor erfaring med å plukke sopp, noe som egentlig er synd. For jeg liker å sanke av hva naturen har å by på. Nå er det tid for traktkantareller, skogen er full av denne deilige matsoppen. 




Tror jeg skulle klare å gjenkjenne den på egenhånd nå. Den er gulgrå på fargen, hatten er formet som en trakt, og stilken er hul. Vi sanket soppen, ved å klippe den med en butt saks. Når jeg kom hjem veide jeg fangsten min, jeg hadde plukket 1,6 kg med traktkantareller. Ikke verst for en nybegynner! 
I soppboken sto det en oppskrift på sopp med bacon  og løk, den var et utgangspunkt for gårsdagens middag. 


Stekt sopp med bacon og løk




4 porsjoner
30 min

Dette trenger du
400 g sopp
250 g bacon
1 stor løk
kruspersille
salt og pepper


Slik gjør du

Del soppen i små biter, kok dem sammen i kraften de skiller ut, til den har dampet bort, sett til side på et fat.
Klipp bacon i biter og sprøstek dem. Grovkutt løken og ha det sammen med baconbitene de siste minuttene. Løken skal bli blank, ikke sprøstekt.
Ta ut bacon og løk fra pannen og stek soppen i baconfettet, tilsett litt smør hvis baconet var av den magre typen. Soppen skal steke i 15-20 min, til den er gyllen og sprø. Tilsett bacon og løk og varm til alt er gjennomvarmt. Smak til med salt og pepper. Dryss tilslutt over finklippet kruspersille. Serveres gjerne sammen med råstekte poteter 

Du kan selvfølgelig kjøpe sopp i butikken, hvis du ikke kommer deg en tur i skogen. Jeg har gjort klart små porsjoner med sopp som har havnet i fryseren. Fint å ha når vi fyser på noe godt til vinteren.


God helg til deg!

1 kommentar:

  1. Jeg kjennte en gang ett svenskt par som alltid døpte sine biler etter det navnet som hadde navndag den dagen de kjøpte bilen. Du fikk din nye bil den 22.September så i følge den regelen burde du døpe gliset Kyrre eller Kåre, men siden bilen er hvit synes jeg "Snefrid" som er dagens navn den 23. September er ett mye bedre valg, ingen regel uten unntak vet du kjære H :-) Hilsen fra KathrineR

    SvarSlett