mandag 29. august 2011

Høst i lufta

 

Så har det blitt mandagskveld i huset, skal snart smøre meg et knekkebrød. Må bare vise frem noen bilder av mine høstforberedelser først.


For noen dager siden kom min kjære S hjem med tre pinnsvin til meg. Ikke den levende typen, men de til å stikke blomster ned i. 
Aner ikke hva de heter, kanskje noen kan hjelpe meg? 
Uansett, de kom fra hennes svigermor in spe, som en liten gave til meg. Hvis du leser dette blogginnlegget snille deg, skal du ha mange tusen takk! 
Det var akkurat slike jeg mente å huske fra min barndom, og som min mor benyttet, til å sette blomstene pent i vasen. 


Det var også kjære S som gav meg mønsteret til de søte candlemats, med flotte høstblader på. Hun vet jeg liker motivene til Bareroots design Jeg sydde like godt to stykker når jeg først var i gang. Lagde dem litt større enn beskrevet i mønsteret. Liker ullstoffene og fargene veldig godt. 
Med alt regnet som har kommet de siste dagene, kan jeg ikke annet enn få litt høstfølelse. Tidlig mørkt blir det også, og jeg som hadde håpet vi skulle få en august med indian summer.


Med høst i lufta får jeg lyst til å pynte litt ekstra inne. Ikke så rart med tanke på at jeg tilbringer mer tid  inne enn ute. Siden jeg var så heldig å få disse "pinnsvinene", måtte jeg jo prøve å lage noen blomsterarrangementer. 


Inspirert av fargene i mine candle mats, handlet jeg inn blomster, hvite fresia, røde gerbra og gule krysantemum, riktig fargesprakende høstfarger. Tre buketter ble det, en liten til kjøkkenbordet og to til salongen. 
Klarer du litt mer?


Fant denne sangen på You Tube, holdt på å le meg skakk! Er det fler enn meg som kjenner seg igjen?

2 kommentarer:

  1. Pinnsvinene heter Blomsterspreder og er skikkelig gammeldags måte å arrangere blomster på. Kos deg med dem ;)

    SvarSlett
  2. Om det ikke blir noen "indian summer" på deg kjære H så blir det helt klart en på meg.
    "Korrespondenten" er på plass i Mumbai igjen og her blir det nok fint vær og sol hele høsten...bare regntiden er over :-)

    Veldig koselig gave du fikk i dag Kan huske at mamma også hadde en slik blomsterspreder. Når syforeningen skulle komme på besøk, eller det var en festlig annledning å feire la hun pinnsvinet i bunnen av vasen eller skålen og laget fine oppsatser til bordet. Kjempekjekk "dings" å ha på lur, undres om slike finnes i handelen i dag ?
    Hilsen fra KathrineR

    SvarSlett