søndag 7. august 2011

Asiatisk nudelsalat


Denne helgen har jeg laget mye god og sunn mat! Har lagt vekt på at oppskriftene skal inneholde mye friske grønnsaker. Asiatisk mat er utrolig godt. Første gangen jeg fikk servert denne salaten, var for mange år siden. Konen til en tidligere arbeidskollega kom fra Thailand. Hun holdt kurs i asiatisk matlaging på Årvoll gård. Jeg gikk aldri på noe kurs hos henne, men snek litt i kulissene, så noe lærte jeg meg. 
Nå vil jeg gjerne dele min versjon av denne retten med deg. Hos meg ble det ingen rester, så dette falt i god smak hos mine gjester. Passer som lunch eller kveldskos en lørdags kveld.

 

 

Asiatisk nudelsalat

4 porsjoner
20 min

Dette trenger du
150 g roatbeef, i tynne skiver
2 dl kokte glassnudler
2 vårløk
frisk koriander
100 g druer
1 agurk
1 dl peanøtter
100 g blandet salat

Dressing
1 ts frisk ingefær
1 fedd hvitløk
2 ss limejuice
1 ss soyasaus
1 ss brunt sukker
1 rød chili
1 ts fiskesaus
2 ts frisk koriander

Slik gjør du

Begynn med dressingen. Finkutt ingefær, hvitløk, chili og koriander. Bland alle ingrediensene til en dressing. Sett til side.
Kok nudlene etter anvisning på pakken. Del druene i to, skjær agurken i skiver og grovhakk peanøttene. Bland alle ingrediensene bortsett fra kjøttet og legg på et serveringsfat. Fordel kjøttet over salaten og dryss ev. med litt ekstra nøtter. Hell dressingen over.
Her smaker det godt med et kaldt glass lyst øl til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar