torsdag 23. juni 2011

Sommerlig quilt ferdig!


Ja, nå er jeg ferdig med å maskinsy quilten min. Da er det bare håndquiltingen som gjenstår. Kosearbeidet som kan taes frem når kvelden kommer, minstejenta er i seng, og F er ute og reker med de andre hytteungdommene.
Jeg er veldig fornøyd med min plan, om å stå opp en time tidligere hver morgen for å sy. Det har fungert veldig bra. Ok, så har jeg ikke stått opp tidlig hver morgen, og noen dager har jeg sydd litt mer enn en time. Men, det var en morsom øvelse, og nå er jeg i mål!
For de som er litt over middels interessert i søm, viser jeg  step by step, hvordan jeg har sydd ninepatchen. Er du ikke blant dem, kan du eventuelt bare nyte mine retro farger.


Disse tre stripene skal syes sammen for å danne en ninpatchblokk. Har på forhånd sydd tre remser, to med ruter, blomster, ruter og en med blomster, ruter, blomster. Henger du med!? Disse er så kuttet i ønsket bredde, for å syes sammen som de ligger på bildet. Det er her den kommer, den trangen jeg skrev om i et tidligere innlegg


Her ligger alle stripene og venter på å bli sydd sammen til en blokk. Greit å legge stripene som skal danne en blokk, annenhver vei slik at jeg holder orden på de 16 ninepatchblokkene jeg skal sy, av disse fargene.


Slik ser det ut når alle er ferdig sydd. Merk at jeg syr dem sammen fortløpende, og ikke kutter tråden. På den måten får jeg en lang remse med grønnrutete og blomstrete blokker.


Her er alle de fire forskjellige ninpatch blokkene ferdig, alle henger fast i hverandre. Dette gjør at det er lett og holde orden, samtidig som det er en effektiv måte å jobbe på!

  

Her ligger arbeidet ferdig til å håndquiltes. Hvis du ser nøye på det øverste bilde, ser du en gul trådsnelle. Det er fordi jeg skal quilte med gul tråd, tror det blir pent. 
For første gang har jeg prøvd tekstillim på spray, den skal erstatte knappenåler og tråkletråder for å holde sammen batting, for- og bakstykke. Veldig spent på hvordan det vil fungere. Har fått mange gode råd og tilbakemeldinger, på at dette limet er et godt arbeidsverktøy for en quilter.


Fra tidligere sømprosjekter, vet jeg at de dagene jeg ble sittende å sy i flere timer, er det smart å ha en "nødmiddag" meny. Da er det lurt å ha 1 pk frosne wookgrønnsaker, 1 pk kjøttdeig  og 3 poser Mr. Lee nudler på lur.
Tilsammen blir det super nudelsuppe til familie på fem . Ikke stor kokkekunst, men raskt å lage, og hele familien blir gode og mette. Ps. Jeg pleier å steke kjøttdeigen, mens nudler og grønnsaker får et oppkok. Dette behøver ikke å ta mer enn 10 min, dvs. raskere enn å steke grandis!

1 kommentar:

  1. Så sommerlig og fin quilt du har sydd. Får håpe du får mye fint vær slik at du kan kose deg med quilting på terrassen i sommer da :) Det så riktig fristende ut med hurtigmiddagen du hadde på lur her.

    SvarSlett