onsdag 1. juni 2011

Ny sommerlig quilt


Disse stoffene kjøpte jeg i vinter, med tanke på nettopp disse morsomme glassene, som jeg har på hytta. I februar syns jeg disse gilde fargene var som energibomber, kaldt og mørkt som det var. Nå er det adskillig varmere i været, og på høy tid å starte å sy, hvis dette skal bli en duk som skal benyttes denne sommeren.


Mønstret til quilten fant jeg i Kaffe Fassett´s bok; Country garden quilts. Tror ikke min duk blir like stor som hans arbeid, men håper å få til den samme følelsen av et skikkelig lappeteppe.
Jeg har som forsett å stå opp en time tidligere enn vanlig, for å sy litt ekstra. Gjør jeg det en ukes tid, har jeg kommet langt! Jeg har det ofte slik, at det jeg ikke kommer i gang  med fra morgenen av, er det mange ganger vanskelig å finne tid til ellers i løpet av en travel dag. Har du det på samme måten?

Nok om det, tilbake til quilten. Den skal i stor del bestå av fourpatch og kvadratiske ruter som syes sammen diagonalt. Rundt skal det være en kant med ninepatch før det hele avsluttes med en lukkekant. Lurer du på hva en fourpatch og ninepatch er? Vel, det er ganske enkelt kvadratiske lapper som er sydd sammen til en større blokk (kvadrat). Fourpatch er 2x2 kvadrater, mens ninepatch er 3x3 kvadrater.

 

I dag rakk jeg å skjære remser og sy sammen noen av de 64 fourpatchblokkene. I morgen, før resten av familien har stått opp, er målet å få sydd ferdig resten av fourpatchen og få kuttet de større kvadratene. Så skal jeg leke meg litt med å lage fine diagonale mønster. De kan jeg starte med å sy sammen på fredag! Følg med videre, hvis du vil se om jeg kommer i mål...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar