fredag 17. juni 2011

Fredagstanker og rabarbrapai


Ja, så sitter jeg her en fredags kveld, og oppsummerer uka som har gått. Eller det vil si, tankene begynte å vandre når jeg satt ved symaskinen tidligere i ettermiddag. Siste uken har vært en uke full av begivenheter for vår familie. 
Vi er ikke unike i så måte. Men, våre opplevelser er unike for oss! Denne uken vil bli husket i lang tid fremover, og det vi har opplevd vil knytte oss enda sterkere sammen som familie. 
I en tid hvor individualisme og eget alterego blir dyrket, er det så utrolig godt å føle at samhørighet og sterke familiebånd absolutt har livets rett. 
Noe annet som også har livet rett er rabarbra. Alle som har en slik plante i hagen, har sett med hvilken kraft og styrke den skyter fart, og gror seg stor. I går lagde jeg rabarbrapai til dessert, når vi feiret S sin stor dag. 
 
Rabarbrapai

Veldig enkel å lage, og utrolig god på smak! Første gang jeg spiste denne paien, var hos en venninne i jenteklubb. Etter at jeg fikk oppskriften har jeg laget paien mange ganger, og den har virkelig blitt en dessertklassiker på vår og forsommeren.

6 porsjoner
ca. 1 time

Du trenger:

2 dl hvetemel
1 dl brunt sukker
1 ts kanel
125 g usaltet smør
1 dl valnøtter

700-800 g renset rabarbra i staver
1 dl sukker
3 ss hvetemel

paiform ca 22-24 cm

200° i 35-40 min


Slik gjør du:

Hvetemel, brunt sukker og kanel blandes i en bolle. Smuldre inn romtemperert smør. Valnøttene ”hakkes” på en enkel måte, ved å ha dem i en brødplastpose. Bank nøtteposen for hånd på kjøkkenbenken. Bland valnøttene inn i deigen. Den skal være litt klissete.
Vask og rens rabarbraen. Del den i ca 2 cm store biter. Legg også rabarbraen i en brødplastpose, sammen med sukker og hvetemel. Elt posen godt, slik at mel og sukker fester seg til rabarbraen. Ha rabarbraen i en paiform, fordel deigen jevnt i små klatter oppå rabarbraen.
Paien stekes på nederste rille i ovnen.
Serveres lunken, gjerne med jordbær, men helt sikkert med enten is eller krem.


Fakta om rabarbra
Rabarbra inneholder mye garvestoffer. Hvis man spiser mye rabarbra, øker sjansen for å få nyrestein. Man skal aldri spise bladene til rabarbraen, da de er svært giftige.

1 kommentar:

  1. Hei Hanne, denne må jeg prøve, det er så mye fin rabarbra i Hagen nå.

    SvarSlett